5 Artis Top Yang Disiasat FBI

By | 9:31 AM Leave a Comment
Dibawah adalah fakta ringkas selebriti-selebriti pupular yang aktivitinya mendapat perhatian dari Federal Bureau of Investigation (FBI).Bukan hanya masalah pandangan politik saja yang menjadi perhatian tapi juga kehidupan sosialnya.



1)Marilyn Monroe

Bintang terkenal Hollywood era 60-an ini meninggal kerana overdos dosis pada 1963. banyak spekulasi mengenai soal kematiannya. Salah satu yang menjadi perbualan hangat adalah sebenarnya Monroe mati dibunuh.

Setelah kematiannya, FBI melakukan siasatan dengan banyak teori kemungkinan kematian bintang terkenal itu mungkin disebabkan terlebih dosis termasuklah kemungkinan Monroe bunuh diri kerana kekasihnya mempunyai hubungan dengan wanita lain.

FBI juga turut menyiasat kematian Monroe mungkin juga ada kemungkinan dengan Robert F Kennedy yang konon mempunyai hubungan dengan perempuan sexy itu.



2)Frank Sinatra
kemasyuran yang diraih Frank Sinarta dek suaranya yang merdu dengan lagu popular "Blue Eyes" sebenarnya dalam diam2 diintai oleh FBI.Nama Sinarta dimasukkan dalam senarai bersama nama anggota Mafia dari Gambino, Lucco dan keluarga-keluarga Mafia, Carillo, yang dituduh memeras ugut seorang jutawan saham d New York yang menjual mereka senilai $100.000 saham.



3)John Wayne
Pada mulanya,FBI tidak pernah menyelidik bintang Hollywood ini tetapi disebabkan banyak bahan yang menyinggung sikap antikomunis Wayne selama dia di Hollywood.Pada 1950-an, Wayne bergabung dengan Walt Disney, Clark Gable, dan penghibur yang lain untuk membantu Senator AS Joseph McCarthy dan House Un-American Activities Committee dalam mengungkap Komunis bekerja di industri film



4)Albert Einstein
Dia disisat oleh FBI kerana dikatakan ada kaitan dengan parti Komunis dan dia juga adalah anggota dalam parti komunis itu.Didakwa juga bahwa Einstein telah bergabung dengan 34 kelompok kumunis yang ada pada masa 1937-1954. Dia juga menjadi ketua kehormatan dari tiga organisasi komunis.



5)John Lennon
FBI mengumpulkan sekitar 248 halaman kes pada John Lennon di 1971-72. Siasatan dilakukan ketika FBI mengetahui bahawa John Lennon menyumbangkan $ 75.000 pada kelompok yang merancang mengganggu Konvensi Nasional Parti Republik pada tahun 1972.

Ada juga ura2 mengatakan penyelidikan itu juga ada kaitannya dengan aktiviti Lennon yang aktif merancang perang terhadap Vietnam.



Newer Post Older Post Home

0 comments: